Nors yra vienareikšmiškas blogis, koronavirusas padės apsivalyti nuo dezinformacijos?
  • Titulinis
  • Propaganda
  • Nors yra vienareikšmiškas blogis, koronavirusas padės apsivalyti nuo dezinformacijos?
Nors yra vienareikšmiškas blogis, koronavirusas padės apsivalyti nuo dezinformacijos?

Šiame interneto puslapyje paskelbtoje publikacijoje „Tik laiko klausimas, kada Maskva baltus apaltins dar ir dėl koronaviruso?“ kalbėta apie realią „Fake News“ koronavirusio tema Baltijos šalyse galimybę. Štai ir jos įsikūnijimas. Kovo 20-ąją Lietuvos viešojoje erdvėje paskelbta, jog dieną prieš įsilaužus į du nedidelę auditoriją turinčius interneto puslapius platinta su COVID-19 susieta melaginga žinia. Juose visuomenė klaidinta teiginiais, esą krašto apsaugos ministras Raimundas Karoblis paprašė JAV nenutraukti karinių pratybų „Defender Europe 2020“, nes pratybų nauda būtu žymiai didesnė negu su koronaviruso plitimu susijusi rizika. Todėl esą nutarta nestabdyti JAV karių judėjimo Lietuvoje.

Kitą rytą melaginga informacija paskleista per imituotus Lietuvos kariuomenės darbuotojo laiškus Lenkijos gynybos ministerijai, NATO štabui, kitoms užsienio institucijoms, Krašto apsaugos ministerijos (KAM) darbuotojams, Lietuvos interneto žiniasklaidai. Laišką tariamai parašė Lietuvos kariuomenės Strateginės komunikacijos departamento Karinių viešųjų ryšių skyriaus vedėjas Laimis Bratikas. Jame minimas kovo 13-ąją iš tiesų vykęs Valstybės gynimo tarybos posėdis, kuriame esą priimtas sprendimas tęsti „Defender Europe 2020“, nepaisant COVID-19 pandemijos grėsmės. Taip pat melagingai teigta, kad Lietuva nusprendė neteikti informacijos žiniasklaidai apie amerikiečių karinių pajėgų judėjimą, taip siekiant išvengti panikos.

„Fake News“ akcijos autorių lūkesčiai nuėjo perniek, visi gavę laiškus pasitikrino ir įsitikinę, jog tai melas, apie tai informavo lietuvius. Į dezinformaciją sureagavusi KAM nurodė, kad ja siekta kurstyti baimę ir nepasitikėjimą Lietuvos valstybėmis institucijomis ir NATO sąjungininkais  Primintina, jog kovo 16-ąją Pentagonas pranešė apie sprendimą nesiųsti karių į pratybas ir sustabdė personalo bei karinės technikos perkėlimą į Europą.

Interneto „trolių“ taikiniu šįkart tapęs Strateginės komunikacijos departamento Karinių viešųjų ryšių skyriaus vedėjas atkreipia dėmesį, jog su COVID-19 plitimu susijusios dezinformacijos daugėja, Lietuvos kariuomenė nuo vasario užfiksavo apie 150 skirtingų tipų informacinių incidentų lietuvių, anglų, rusų ir kitomis kalbomis.

Ir Europos Sąjungos (ES) išorės veiksmų tarnyba kovo 18-ąją perspėjo, kad Rusijos valstybinė žiniasklaida vykdo dezinformacijos kampaniją koronaviruso tema, siekdama aštrinti krizę Vakaruose. Tarnybos ataskaitoje nurodoma, kad ES specialioje duomenų bazėje nuo sausio 22 dienos užfiksuota beveik 80 dezinformacijos apie COVID-19 atvejų.  Ten pat minimas atvejis Lietuvoje, kai sausio pabaigoje įsilaužus į kelis interneto naujienų puslapius paskelbta „Fake News“, esą Lietuvoje koronavirusu užsikrėtė JAV karys.

Anot ES išorės veiksmų tarnybos padalinio „EUvsDisinfo“, prokremliški „troliai“ dezinformacija nemėgina įtikinti, o siekia kelti sumaištį, pateikdami tariamai alternatyvius faktus – pavyzdžiui, kad pandemijos židiniu tapo ES, įrodo, jog demokratija neveikia. Arba - perša mintį, kad koronavirusą sukūrė žmonės, o Vakarai jį pavertė ginklu, viena populiariausių „Fake News“, platinta rusų, arabų, italų, anglų kalbomis - koronavirusas sukurtas NATO laboratorijose. Taip pat skelbiama, esą pandemija siekiama mažinti žmonių skaičių Žemėje, jog pasinaudoję ja planetos elitai įves tironiją. Arba pandemija apskritai neigiama.

Kad Kremliaus „troliai“ nerimsta, eilinį kartą patvirtino ir JAV valstybės sekretorius Mikeas Pompeo, kovo 20-ąją Vašingtone per spaudos konferenciją priminęs, jog Amerika seniai stebi dezinformacijos srautą koronaviruso tema iš Rusijos, Kinijos bei Irano. Valstybės sekretoriaus vertinimu, juo skiekiama trukdyti JAV kovoti su pandemija. Beje, dalis JAV stebėtojų neatmeta galimybės, kad dezinformacija Kremlius gali siekti konkrečių tikslų, pavyzdžiui, planuoja dar vieną užsienio ekspanciją. „The New York Times“ yra kėlęs klausimą, kiek Kremlius gali efektyviau nei prieš ketveris metus išnaudoti baimes dėl koronoviruso Amerikos prezidento rinkimų kampanijoje.

Siekiama kurstyti nepasitikėjimą ekspertais, sveikatos apsaugos sistemomis ir žmonėmis, kurie pasinėrę į nesavanaudišką darbą, padėdami viruso paveiktiesiems. Tapusi viešosios erdvės tema numeris vienas, COVID-19 pandemija jau esmingai pakeitė globalią darbotvarkę ir kiekvieno žmogaus gyvenimą. Situacijoje, kur pasitikėjimas, bendradarbiavimas ir atkaklumas svarbiausias, dezinformacija tiesiogiai prisideda prie žmonių žudymo. Pandemiją jau lydi reiškinys pavadinimu infodemija – tai gandų, prasimanymų,sąmokslo teorijų banga. Pasaulinė sveikatos organizacija (PSO) kovą prieš infodemiją įvardija vienu iš keturių prioritetų savo informacinėje strategijoje.

Vilniaus politikos analizės instituto analitikas Marius Laurinavičius nurodo, kad kartais Rusijos ar Kinijos valdžia nebūtinai pačios kuria dezinformaciją. Teiginį patvirtina kovo 13-ąją tarptautinę viešąją erdvę apkeliavęs siužetas apie tai, kaip korporacijos „Facebook“ ir „Twitter“ pašalino beveik 300 su Rusija sietinų įrašų bei interneto puslapių, kuriais siekta veikti interneto socialinių tinklų vartotojus Amerikoje (pasak „Facebooko“, 65 proc. puslapių prenumeratorių gyveno Amerikoje), pirmiausia juodaodžius.

Išskirtinė šios kampanijos ypatybė, kad puslapių administravimą su „Vladimiro Putino virėju“ tituluojamu verslininku Jevgenijum Prigožinu siejama Sankt Peterburgo „Interneto tyrimų agentūra“, labiau žinoma kaip „trolių fabrikas“, patikėjo administratoriams Afrikoje, Ganoje bei  Nigerijoje, iš kur ir transliuota demagogija afroamerikiečių istorijos JAV, rasinių, piliečių teisių, seksualinių mažumų etc. temomis. Ganos ir Nigerijos valdžiai pavyko demaskuoti „trolių fabriko“ afrikietišką versiją bei jo ryšį su Rusija, Ganos saugumo tarbybos vasario 6 dieną surengė reidą į nevalstybinės organizacijos „Eliminating Barriers for the Liberation of Africa“ (Naikinant užkardas Afrikos išvadavimui) nuomotą pastatą sostinėje Akroje. Pasirodo, jai vadovauja Rusijoje gyvenantis išeivis iš šio šalies. Saugumo tarnybos atstovas televizijai CNN patvirtino, jog finansavimą organizacija gaudavo iš Rusijos. „Trolių“ darbo diena prasidėdavo po pietų ir tęsdavosi iki vėlyvos nakties, taikantis prie JAV laiko juostų.

Beje, penki Amerikos senatoriai šio fakto išvakarėse paragino ir ES įvesti prieš „V.Putino virėją“ sankcijas, Amerikoje jos galioja nuo 2018-ųjų, kai paskelbtos Kremliaus kišimosi į JAV prezidento rinkimus tyrusio specialiojo prokuroro Roberto Muellerio išvados. Pats J.Prigožinas grasinasi (bet tik tėvynėje) per teismą prisiteisti iš JAV vyriausybės 50 milijardų dolerių. Tikriausiai už moralinę žalą, kokia jo moralė de facto - irgi aptarėme šio interneto puslapio publikacijoje „„Vladimiro Putino virėjo“ savitvardos testas Lietuvai“.

Galima pakartoti - nieko naujo. Savo laiku, kai pasaulyje daugėjo susirgimų AIDS, Sovietų Sąjungos žvalgyba sugalvojo liga pasinaudoti ir sukūrė melagingą istoriją, jog ją paskleidė Merilando valstijoje esanti JAV biologinio karo tyrimų laboratorija. Dezinformacijai skleisti pasitelktas prokomunistinių pažiūrų Indijos laikraštis, cituodamas užsienio spaudą, jo publikaciją perspausdino sovietinis laikraštis „Literaturnaja gazeta“. Kaip ir dera, kuriant melagingas naujienas, pasitelktas „ekspertas“, juo tapo rytų Vokietijos Humboldto universitete dirbęs biofizikas Jakobas Segalas, pristatytas prancūzų mokslininku. Iš tiesų šis SSRS pilietis jokių virusų kaip mokslininkas netyrė. JAV stengėsi paneigti falsifikaciją, tačiau ši išplito net 60-yje šalių.

Artimiausiomis savaitėmis pasirodysiančios knygos „Aktyvios priemonės: slapta dezinformacijos ir politinio karo istorija“ autoriaus, Johnso Hopkinso universiteto strateginių tyrimų profesoriaus Thomaso Rido skaičiavimais, sovietinės specialiosios tarnybos (kurių tiesioginėmis mentalinėmis paveldėtojomis skelbiasi ir yra rusų analogiškos institucijos) įvykdė virš 10 tūkstančių su dezinformacija susjusių operacijų. Pasak mokslininko, susipažinus su dokumentais tampa aišku, jog daugelis jų vykdytojų, specialiųjų tarnybų karininkų, buvo net savo atstovauta visuomeninės organizacijos sistema netikintys cinikai, vis dėlto su pasitenkinimu ieškoję silpnų vietų Vakarų visuomenėse ir mėginę jas išnaudoti. Baigėsi, kuo baigėsi.

Todėl greta teksto pradžioje atskleistų demaskavimų norėtųsi  baigti dar vienu pozityviai vertintinu faktu (tikėkimės, kaip tendencija). Ir Lietuvos viešojoje erdvėje kovo viduryje paskelbta, jog „Pervyj Baltijskij kanal“ (PBK) nutraukia autorinę veiklą Baltijos šalyse. Šis Kremliaus ruporas mūsų regione labiausiai pasižymėjo naujienų tarnybos „darbu“, nutraukus jo laidų kūrimą, Latvijoje neliks „Latvijskoje vremia“, estai nebus šeriami „Novosti Estoniji“. Vilniaus apygardos administracinis teismas 2013 metais yra stabdęs PBK retransliavimą Lietuvoje, atsižvelgęs į Lietuvos radijo ir televizijos komisijos kreipimąsi po to, kai šis parodė melagingą propagandinę laidą apie Sausio 13-ąją. 2014-aisiais Latvijos nacionalinė elektroninės žiniasklaidos taryba 3600 eurų baudė PBK už vienašališkos, neobjektyvios informacijos apie įvykius Ukrainoje teikimą.

Tikėkimės, ši pirma kregždė nebus paskutinė. Iš grėsmingo koronaviruso blogio - bent tiek gero.  Beje, adekvatus komentaras prie žinios apie šio teksto pradžioje minėtus interneto įsilaužimus (kalba netaisyta): „Tai isilauzt galejo tik i 2 mazus portalus,jau nekalbant kaip sumazejo troliu is leningrado...“

Arūnas Spraunius



Jums taip pat gali patikti